tisdag 2 juli 2013

2014

Den 11 augusti är det alltså meningen att jag ska krysta ut en liten löpartjej (nej, här kör vi inget "hon får syssla med vad hon vill så länge hon är lycklig..." Hon ska springa, cykla mountainbike och åka skidor. Inga fotbollar eller hästtidningar i julklapp, tack). Året som gått har jag liksom inte kunna ha några direkt mål med träningen, vilket ibland har vart astrist men ibland riktigt skönt. Inte helt fel att vila lite även mentalt från träningshets och prestationskrav. Men efter ett sånt år är jag mer än taggad för kommande säsong, och även om fokuset livet kommer kretsa mest kring lilltjejen så började en tanke ta form under en lägerhelg i Åre i våras- Två vänner skulle springa Gore-Tex Transalpine Run 2014.

Det är ett 8-dagars etapplopp som startar i tyska Obersdorf och avslutas i Italienska Latsch. Varje dag innebär ca 35-40 km löpning och med ett antal höjdmetrar jag inte ens orkar ta reda på. Men många Hammarbybackar blir det. Jag fick frågan redan till årets lopp för länge sen, men till och med jag insåg att det skulle vara lite chansartat att ställa upp sådär 2 veckor efter förlossning. I alla fall, tanken hade slagit rot och jag misstänkte att fenomenale Mattias inte skulle vara svårövertalad. Och mycket riktigt, det blev tillslut han som övertalade mig. Fick lite kalla fötter då jag läste banbeskrivningen mer ingående och dessutom slängde en blick på kostnaden för att plåga sig 8 dagar över alperna... Fast å andra sidan, om så många tycker det verkar ok att pröjsa 1000 spänn för en asfaltsmara på hemmaplan är det kanske inte så mycket att tjafsa om. Här slipper man i alla fall trängas. Så efter lite familjeråd bestämde jag mig för att satsa. Dock med en ödmjukhet inför vad som komma skall och jag inser att det är ett högt uppsatt mål. Men det är väl så det ska vara med mål? 

Snott bilden från Mattias blogg. Den är från loppet 2012 då han sprang 
det tillsammans med Eric Forsner som alltså är ägare till ryggen på bilden


Loppet går i början av september så en hel del mindre lopp och andra roliga grejer lär hinnas med innan dess , får se vad vi kan hitta på!

Idag hittade jag inte på så mycket alls, förutom att jag valde "långa" vägen och racern till jobbet och snodde på så vis åt mig drygt 2 sköna mil i morgonsol och medvind. Samma väg hem men nu var det inte alls lika skoj då vinden tyvärr inte ändrat riktning under dagen...

Och just det, innan jag glömmer - med syfte på inläggets början, jag hoppas ni förstår ironi så bespara er tillrättavisande kommentarer =) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar