tisdag 10 september 2013

Mål i sikte

Tänkte fortsätta skriva lite på ämnet målsättning. Har ju som sagt haft en hel del tid i sommar att sukta efter och fundera på nästa säsongs tävlande. Helt klart att jag kör vidare på terrängspåret, eller Trail som man visst ska säga ;-) Det är det som är roligast och som jag är bäst på, så varför inte? Och så kan man hitta såna där okända små lopp i någon liten håla så har man chans att plocka åt sig en och annan pallplats också :-) Det är onekligen svårare på typ Stockholm Marathon.. 

Men det är lite svårt att sätta ett mål på den typen av lopp. En tidsangivelse säger inte mycket om man inte känner till loppets karaktär, dvs vilken terräng det är och hur höjdprofilen ser ut. Har man sprungit samma lopp tidigare är det lättare, då kan man alltid utgå från gamla tider (men det blir ändå svårt att briljera på jobbet med 4.30 på ett fjällmaraton när dom har en granne som kutat en asfaltsmara en hel timme snabbare). 

Att sikta på en viss placering är också svårt på förhand, särskilt på mindre lopp, och säger många gånger mer om motståndarna än om den egna prestationen.. 

Men nu tänkte jag ju också kuta några lite större hyfsat välkända lopp där jag klurat lite extra på just målsättning: Stockholm Marathon- sprang det för en himla massa år sedan på typ 5.20 eller nått sånt. Sen dess har jag bara sprungit terrängmaror, och mitt pers på distansen är från Vansbro terrängmaraton med tiden 3,34. Så vad kan vara ett rimligt mål inför Sthlm Marathon 2014? Spontant vill jag säga 3.15, men jag borde nog sikta högre. Så 3.10 får bli mitt officiella mål! 

Andra målsättningar är 38 på milen och 2.15 på Lidingöloppet. Jepp, nu har jag iaf inte fegat! 

3 kommentarer:

  1. Bra med konkreta och mätbara mål. Själv fegar jag ofta för att bli otroligt nöjd när jag överträffar målet. Men med den attityden är det svårt att kämpa för att bli bättre. Jag ska nog sätta upp lite tuffare mål och vara noga med att förstå innebörden av målet!

    Att sätta upp målsättningar på små okända tävlingar är alltid svårt. Jag försöker titta i gamla resultat och se om jag kan jämföra med någon som jag känner till och utifrån det sätta upp ett bra mål.

    För dom som förstår skillnaden på ett fjällmaraton och ett "vanligt" maraton vet att uppskatta de olika resultaten, de andra kan man aldrig få att förstå.

    Glöm dock inte bort att ibland inte ha ett mål eller kanske bara ett upplevelsemål. Det kan få en att le och skratta hela vägen och boosta hjärtat och hjärna något otroligt.

    Kör hårt och träna bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar också sätta säkra kort ;-) Tänkte sluta med det! Men visst har du rätt i att vissa lopp ska vara "mållösa" och ligga på upplevelsekontot... Iaf under träning är jag hyfsat bra på att lämna klockan hemma ibland och bara springa på känsla. Men det fina är att de kravlösa passen är ju så härliga just för att man i vanliga fall kör rätt hårt. Om man alltid var ute mystränade skulle de inte alls vara lika mysigt =)

      Du, vi borde ta en MTB-runda ihop någon gång! Fast du kanske kör mest racer nu av din blogg att döma?

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera