måndag 28 oktober 2013

Snabbhet vs. mängd

Efter helgens lite längre, lite långsammare pass ville jag känna på lite snabbhet idag. Känner överhuvudtaget att jag vill fokusera på snabbhet i höst, tror jag behöver mer tid för att förbättra den än uthålligheten. Och ska man bli bra på även längre sträckor måste man vara riktigt snabb på kortare, så att det känns bekvämt att ligga i typ 4-tempo. Så, jag kör ett årsupplägg som är lite tvärtemot vad många "experter" förespråkar, där jag prioriterar snabbhet på höst och vinter och ju närmare tävlingssäsong jag kommer, desto mer jobbar jag på att bibehålla farten längre distanser. Såklart behövs mängdträningen också, men mest för att kroppen ska bli tålig nog att klara en stor träningsdos (sen beror det ju på hur långa distanser man tänker tävla förstås; längre sträcka = mer mängdträning).

En annan anledning att köra mer snabbhet nu och inte så mycket mängd är att spara kroppen. Fick som jag nämnde lite känningar i rygg och bäcken igår, och jävlar vad rädd jag är att få problem med det igen! Räckte bra med foglossningarna i somras...

Så, det blev snabbhet idag. Först 6 x 1 minut med Charioten så Frida fick sova gott och sen avslutade jag med 3 x 400m på Farsta IP. Idag gick 400-ingarna strax under 1,20 och det är satans snabbt för mig just nu så nöjd med det! Dock kutade Tomas en tusing på 3:05 förra året så mitt mål är att klara åtminstone 400m i det tempot, då måste jag ner på 1:14....

Den här bilden skulle kunna symbolisera min mammaledighet ;-)

 Min bästa supporter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar