torsdag 3 oktober 2013

Träningsupplägg

Jag hör till den typ av löpare som gärna vill ha en träningsplan och ett upplägg att följa. Inte  nödvändigtvis ett färdigt program, det ger för lite flexibilitet och särskilt nu med småknodd är man rätt beroende av just det! Ett spikat program ger också sämre möjlighet att lyssna på kroppen och korrigera passen efter vad den säger (vilket jag i och för sig helt värdelös på ändå så det spelar kanske mindre roll...).

Mitt upplägg bygger på periodisering och nyckelpass. Jag har lite svårt att köra hårt när det ska vara hårt, lugnt när det ska vara lugnt och vila när det är dags för vila. Blir gärna "mellanmjölksträning" av alltihop om jag inte har en plan.

Mitt upplägg bygger på två intensiva veckor följt av en lugn vecka, har kommit fram till att det funkar bäst för mig. Det taggar mig att köra hårt under de intensiva veckorna när jag vet att det kommer en lugnare vecka efteråt och jag vågar verkligen dra ner på träningen under den lugna veckan för jag vet att det blir hårdkörning efteråt. Det jag gör under den lugna veckan är att jag minskar längden på passen men inte på intensiteten, dvs färre intervaller, kortare pass och framförallt fler vilodagar. Sen använder jag nyckelpass, har en 5 stycken olika typer av kvalitétspass som jag växlar mellan och jag stoppar in 2 av dessa varje vecka + ett långpass. Alltså har jag 3 "bestämda" löppass varje vecka och utöver dessa fyller jag ut veckan som jag känner för, gärna med alternativträning typ cykel, vattenlöpning eller rullskidor. Tidigare körde jag styrka också minst 2 pass/vecka men nu med Frida funkar det inte att springa på gymmet så bra så styrkan blir mer sporadiskt, typ lite armhävningar när tillfälle ges.

Det här funkar bäst för mig! Ganska fritt men med ramar.

Idag då? Jo det är en sån där dag med "utfyllnadsträning" och eftersom jag ska ut och slå klackarna i taket ikväll så blir träningen förpassad till dagtid = Fridatid. Tänkte testa om det funkar att köra skidgång med BabyBjörnen =) Lite extra vikt måste ju bara vara en fördel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar