lördag 1 mars 2014

Mountain to Surf Marathon - tävlingsberättelse

Jepp, så har man sprungit en halvmara på Nya Zeeland också! Tänkte skriva en liten race report. Började med en skön promenad på 2 km ner till bussarna som skulle ta oss bort till starten. Gick och lyssnade på knattetimmens pod och såg fram emot dagens utmaning. Väl på bussen hör jag svenska röster överallt och det visar sig att Springtravel är här med 49 deltagare, varav ca 15 tror jag sprang halva distansen och de andra körde hela maran. Kul att snacka med lite folk hemifrån!

Sen kom vi fram till Inglewood där starten för halvmaran skulle gå, och det hade redan börjat springa förbi maratonlöpare som ju startade lite tidigare. Jag sökte upp toakön men insåg att med två ynka bajamajor längst skulle det ta hela dagen att komma fram, så det blev buskarna istället. Jag var inte den enda om man säger så. I startfållan stirrar jag oförskämt på en Rubin McRae-kopia och funderar huruvida det är mannen i fråga eller ej, men det visar sig att det är hans brorsa som är på plats för att ta lite hand om sverigegruppen eftersom Rubin själv är hemma och utökar familjen om jag förstått det rätt. Grattis =)

Så i alla fall, efter lite försening tack vare det enorma toakön går starten. Som vanligt har jag lite pejling på vilka tjejer som ser snabba ut, och den här gången var det två stycken jag tänkte hålla ögonen på. Men det blev inte så mycket hålla ögonen på dem, två ryggar som försvann i fjärran var det enda jag såg och kunde lugnt konstatera inte hade den farten i benen idag... vet inte vad dom gick i mål på men dom var nog flera minuter före mig. Vad hade jag hoppats på då? Att banan var lätt rådde inga tvivel om, platt asfalt och negativa höjdmetrar. Frågan var hur min obefintliga uppladdning skulle ta sig uttryck, och som vanligt är man väl alltid lite osäker på formen när man inte haft någon formcheck på länge. Men vad fan, med ett pers på strax under 1,27 tänkte jag att nu ska jag inte fega, jag siktar på 1,25! Det är ju utför =) Men se det fick jag äta upp, idag fanns inga sådana tider i kroppen. Fick kämpa för att hålla mig i ett tempo mellan 4.15-4.30 och det var typ där jag låg och rullade på genom hela loppet. Finns inte så mycket att säga. Det var en astråkig bana, rak platt asfalt längs trafikerade vägar. Det roligaste var när vi sprang förbi en kohage. Hade några mindre svackor och toppar genom loppet men låg mest och tuffade på och räknade ner kilometrar, och så tillslut var jag i mål. Tror att jag klarade precis under 1.29 men har inte sett något officiellt resultat ännu. Tredje tjej blev jag. Jag är faktiskt väldigt nöjd ändå med loppet, distansen kändes helt ok men farten fanns inte riktigt. Blev ett grymt träningspass och det är alltid skoj att tävla.

På väg mot mål


Tror man kan se en liten Frida på picknikfilten =)

Utsikt från dagens berg



Väl i mål hade vi mysig picknick, man fick vattenmelon när man kom i mål som har blivit en riktig Frida-favorit. Sen åkte vi och klättrade upp på ett litet berg utanför stan. Måste ju kompensera för all utförslöpning ;-)  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar