lördag 26 april 2014

Bristande förhoppningar och barnmatsexperiment

Nu har vi lämnat Roturoa och bilat ca 20 mil inåt landet till Okuhane, en mysig liten skidort vid foten av berget Ruapeu. Och jag fick cykla tillslut! Nästan frisk blev jag igår morse skjutsad till cykeluthyrningen, fick en hoj och en hjälm på skallen och sen dryga 3h i en gigantisk lekpark i form av cykeltracks i det oändliga. Jag har fått öva doserad kurvtagning så mycket att jag nästan kommit över mina traumatiska upplevelser från Franska alperna förra sommaren…

Cyklingen var grym men det bästa var ändå att jag kände mig förkylningsfri. Lite stick i halsen och kli i näsan är lätt att ignorera…. En förnekelse som skulle visa straffa sig.


Äntligen frisk satte vi igång att planera kommande dagar, en punkt är att springa Tongariro Alpine Crossing, en 19 km lång vandringsled som sägs vara Nya Zeelands vackraste endagarstur. Dock är ett nytt regnoväder på väg upp över landet så därför bestämde vi oss att jag skulle köra turen redan idag innan regnet kommer. Dessutom börjar det bli lite nära inpå maran också för att vänta längre med att köra ett så pass tufft pass (bara 6 dagar kvar nu!). Men, suck, efter en rätt jobbig natt är det ett faktum, jag är inte frisk. Halsont med besked och 5 steg tillbaka. Åhhhhhhh jag orkar inte! 

Och vad finns det att göra här? Jo, en satans massa cykel- och vandingsleder. Utöver det? Inte ett piss! 

Enda som är bra är att vi nu bor så vi kan laga egen mat igen, vilket vi inte kunde på förra stället. Ost och vin i all ära men man kan kanske inte bara leva på det. Så för att få tiden att gå så håller jag på att experimentera i köket med olika saker till Frida. Ni som hängt med här ett tag vet att vår lilla dam vägrar att bli matad med puré-mat, så vi försöker hitta olika saker som hon kan äta själv. Hittade den här hemsidan om Baby Led Weaning, så nu är det många matexperiment på gång! Igår gjorde jag plättar med sötpotatis och idag blev det lins- och ostkakor. Plättarna gick an, det var ingen större reaktion på dem men så har hon fått liknande saker förut också (typ pannkaka..). Linsgrejen står och svalnar just nu så det har vi inte testat ännu. Andra favoriter för tillfället är kokt ägg, apelsin, smörbönor och sötpotatis. Även avocado, babymajs och broccoli funkar. 

Jaha, vad händer nu då? Tja, förhoppningen är att bli frisk till i övermorgon (tisdag) och då komma igång att springa. Beroende på vädret hoppas jag få springa Tongariro Alpine Crossing på onsdag eller torsdag. 19 km och 750 höjdmeter i bergsmiljö två dagar innan en mara är kanske inte bästa formtoppningen, men jag kan bara inte åka härifrån utan att ha fått springa den. Det får bli som det blir, känns som uppladdningen för det där loppet redan har gått åt helvete ändå. Några dagars förkylning och vila är knappast till någon nackdel, men en och en halv vecka... nä, det är ingen höjdare. 

Så, det är fortsatt lätt deprimerande stämning i lägret. Tomas springer på och gör sitt bästa för att hålla mig på humör men det är dessvärre en rätt omöjlig uppgift är jag rädd. Tack och lov för vår lilla solstråle Frida som ändå lockar till skratt titt som tätt =) 

Underbara solstråle

Redwood forest, rätt häftig skog!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar