torsdag 17 april 2014

Tävlingspepp!

Känner att det är dags att börja peppa upp inför T42 Marathon som jag ska springa om drygt 2 veckor, den 3 maj går starten. En bergsmara som trots fler höjdmeter utför än uppför har en rätt utmanande banprofil. Förra året var damernas segertid en bit över 4 timmar, kommer inte ihåg exakt, och herrarnas var en bit under 3 timmar. Väldigt stor skillnad med andra ord! Antingen var det en grym grabb eller sopiga tjejer….

Vad har jag för mål?? Känns helt omöjligt att sätta ett tidsmål på en helt okänd bana, och placeringsmål är alltid lika svårt… det beror ju mer på vilka andra som startar än på min egna prestation. Så jag vet faktiskt inte om jag ens kommer att ha en konkret målsättning. Men helt klart att jag vill göra ett riktigt bra lopp. Jag har nästan haft en optimal uppladdning med de här månaderna på resande fot och med åtskilliga berg bestigna. Långpasset igår gav också rätt fint besked, 26 ganska kuperade kilometrar (typ Lidingöloppsterräng) i med ett snitt på 4.54/km blev facit och det är jag nöjd med. Lite formtoppning på det så! Enda problemet blir väl dock just det, att hålla nere lite på träningsmängden nu den sista tiden… vi ska bo på typ de bästa platserna för just det – löpning.

Några små orosmoln finns dock. Ett är vädret. Senaste veckan har det växlat mellan spöregn och hällregn och det ser inte såååå mycket bättre ut kommande vecka. Jag är lite klen när det kommer till kyla och över 4 timmar i bergen i regn och blåst är inget jag hoppas på… Det andra orosmolnet är sömnen. Var och varannan natt sover jag asdåligt, fortfarande blir jag väckt mellan 3-5 gånger av lillskruttan och alltför ofta har jag grymt svårt att somna om (den där natten hon sov över 8 timmar som jag skrev om tidigare var en engångsföreteelse… ).  Visst, det funkar att träna även efter några sådana nätter men blir det många i rad så är man liksom inte på topp. Men det är dumt att oror sig i förväg över sånt jag inte kan råda över och som dessutom inte alls behöver hända! Jag börjar bli grymt peppad på det här loppet och ser verkligen fram emot att ställa mig på startlinjen =)


Men först är det Tomas tur, i övermorgon springer han en halvmara utanför Whakatane dit anlände idag. Banan är platt, formen är god och ett pers ska jagas. Tyvärr verkar som sagt vädret inte vara på deltagarnas sida, förutom att regnat stått som spön i backen har det blåst typ storm hela dagen. Kan bara hoppas det lugnar sig tills på lördag. Banan går dessutom helt oskyddad längs med kusten så någon form av vindskydd är bara att drömma om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar