måndag 23 juni 2014

Midsommar, förkylningstest och värmebehandling av slemhinnor

Sitter på tåget på väg hem från Dalarna, Sollerön närmare bestämt där vi firat midsommar tillsammans med föräldrar, svärföräldrar och svägerska med familj. Fridas kusin Tindra är 1,5 år och tillsammans i en stuga blir det full fart! Men jag gillar det, barnen är i fokus på ett härligt sätt och med 8 vuxna på två barn fanns det gott om barnvakter för oss som gärna ville ta några turer upp på berget :-) 

Från gårdagen, på Gesundabergets topp ut över Siljan. Kommer aldrig ledsna på den vyn! 

Den här helgen har jag testat hälsan. Både sprungit och cyklat i härlig miljö, kännt efter och funderat. Det jag funderat över är om jag ska göra den där behandlingen av slemhinnorna i näsan på onsdag. Den innebär först 2-3 dagar ökad svullnad och typ blodiga snorkråkor som inte får snytas ut (det var inte så läkaren uttryckte sig men det var vad hon menade). Sen tar det 2-3 veckor innan det ger effekt, och ca 6 veckor innan det ger full effekt. Dock får jag träna efter de där första dagarna, vilket jag förhörde mig noga om. Vad är det då för effekt som ska ske? Jag tror det handlar om att bränna sönder blodkärl och så vis förhindra inflammationen i slemhinnan att bli kronisk. Varför skulle jag inte göra behandlingen då? Hon som undersökte mig sa att det skulle kunna försvinna ändå, utan behandling, på typ samma tid som det tar för behandlingen att få full effekt, dvs ca 6 veckor. Men hon sa att det kunde också ta dubbelt så lång tid.. Eller kortare. Och jag har ju känt mig lite bättre senaste veckan, därför ville jag testa att köra på i helgen och se vad som hände för att veta hur jag ska göra. 

Och nu har jag bestämt mig, det blir behandling. Efter helgens träning känner jag tydligt av virusinfektionen, det är ännu långt ifrån bra. Känner att jag har inte så mycket att förlora, några dagar med igenslammad snok är ingenting om det på sikt kan få bort den här skiten. Och jag får ju träna under tiden det verkar om det funkar. 

Mentalt har jag ställt in det mesta - Stockholm Trail, midnattsloppet, bydalen fjällmaraton, halvmaran, lidingöloppet. Kan jag vara med får det bli ett plus, orkar inte gå och hoppas bara för att bli besviken igen. Istället ska jag koncentrera mig på att komma igen, springa i de häftigaste och vackraste miljöerna, springa i berg, i träsk, i skog. 
 
En fin midsommar trots svinkallt väder och omöjligt förkylning. Fast Frida fattar inte konceptet med att ha kransen på huvudet.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar