måndag 16 juni 2014

Träna med småbarn

Fick frågan i helgen hur vi gör med träningen nu sen vi fick en liten kotte. Jag har skrivit om det förut så för er som hängt med ett tag blir det upprepning nu.

Jag kom ju igång rätt snabbt efter förlossningen, följde som vanligt inga rekommendationer utan började springa lite smått efter ca 3 veckor. Måste poängtera att det kändes bra hela tiden, hade det inte gjort det så får man väl softa lite längre eller köra alternativträning. Efter 8 veckor sprang jag mitt första lopp, Haninge Trail på dryga 15 km tror jag. Jag vann loppet och slog min tid från året innan med ca 1 minut. Amningshormoner eller inte, bevisligen går det att hålla igång bra under en graviditet trots foglossning från v.28. Cykel och crosstrainer is the shit. Men man ska ju få till den där träningen också. Jag körde kanske 50% av löpträningen med Frida i vagnen, ett nyckelpass med den var backintervaller på Högdalstoppen som ligger 3 km hemifrån. Vill påstå att vagnen bara var ett stort plus i ett sånt pass, en hel del extra kilon att skjuta framför sig bygger starka ben. Resterande 50% av löpningen körde jag kvällstid efter att Tomas kommit hem från jobbet (då oftast kvalitétsträningen i form av olika intervaller) och under helgerna (långpass). Utöver löpningen blev det en del styrka på utegym medan Frida sov i vagnen och några spinningpass på kvällstid. Tyckte dock alltid det var besvärligare att ge mig iväg till gymmet för det var så tajt att hinna mellan två amningar. Vi försökte blanda amning med flaskmatning men under långa perioder av sitt första halvår vägrade tösen att ta flaskan, så det var inte mycket annat än att plocka fram brösten stup i kvarten. Eller i alla fall varannan - var tredje timme.

Under helgerna gjorde (och gör) vi ofta utflykter då vi åker till ett bra ställe för både löpning och filthäng. Sen turas vi om att vara med Frida och att springa, ibland avslutas det med fika eller lunch på filten eller på något café i närheten. Även om man inte kan träna tillsammans blir det ändå en gemensam aktivitet, och jag tycker det känns rätt viktigt att få till några sådana mellan varven.

En förutsättning för att få till det har varit att den av oss som jobbar kommer hem i hyfsad tid efter jobbet åtminstone några dagar i veckan. Eftersom vi bägge cyklar eller springer till och från jobbet har ofta den för tillfället arbetande parten ofta sin träning gjord då han/hon kliver in genom porten. Ibland har Tomas velat köra ett pass till men då har han gjort det senare på kvällen.

Typ så. För att sammanfatta:
- köp en bra löpvagn
- skaffa en unge som sover mycket i vagnen
- transportträna till och från jobb
- kom hem i tid efter jobbet
- gör "träningsutflykter" tillsammans på helgerna (då får man i alla fall umgås en stund i bilen ;-)

Backintervaller på cykel med stormage, funkar fint!

Mycket filtfika, här i Ursvik efter 15 km på extremen

Sover alltid så gott i vagnen, här på Farsta IP under ett intervallpass. 400ingar funkar fint, då kan man kolla till henne mellan varje varv och ibland gunga lite på vagnen.

5 kommentarer:

  1. Hélène i Tallkrogen16 juni 2014 kl. 13:42

    Du/ni är ju så coola! Ni väljer den, om inte svåra, så i alla fall kuperade vägen - istället för att bara slappa hemma kvällarna i ända. Kanske ska ta mig till den där Högdalstoppen nån gång framöver. (Än så länge har bara terrängspåret intill fått sig en omgång.) Hoppas förkylningen släpper snart, så att ben, hjärta och lungor får jobba igen. Och tänk vilka pigga ben du kommer ha då! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart du ska upp på toppen! Finns flera olika vägar upp, från liten stig till nästan grusväg. Är det elljusspåret på andra sidan vägen du sprungit på? Det är också en favorit =)

      Radera
  2. Super-träningsrutin! Bara bli av med FFH nu så vinner du snart lopp igen. :-) Kul att se hammarbybacken- vi bor just bakom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då säger jag till nästa gång jag kör där då så tar vi en dejt på toppen ;-)

      Radera