tisdag 16 september 2014

Mardrömmar och myrsteg

Klockan är snart halv 6. Jag har varit vaken i två timmar... Lilla Frida har börjat få problem med nattsömnen, flera gånger varje natt vaknar hon och är ledsen och låter sig inte tröstas, ibland över en timme. Hon är inte sjuk, vi gissar att hon drömmer otäckt stackarn... Kanske om elaka dagismonster...? Usch, jag gillar inte det här med dagis, det känns bara så fel. Men vad ska man göra, man måste ju liksom jobba?? Men efter 3-4 sådana uppvak är det tack och hej med sömn för min del. Blir alldeles för vaken och så börjar tankarna snurra och sen är det kört. 

Förutom dagisångest tänker jag mest på boende och flytt; vart, hur, bra och dåligt med olika alternativ. Norrort, söderort, hus, lägenhet, pris, cykelavstånd till jobbet, närhet till skogen, skatter och avgifter, uteplats eller balkong? 

Tänker faktiskt inte mycket alls på sjukdom och träning, det är som det är med det. Fast det är faktiskt som jag gått in i en annan fas, efter att ha grävt mig allt djupare mot botten känns det som jag vänt och med små små steg börjat kravla mig uppåt. Efter några veckors totalvila har jag börjat smyga in lite blygsam träning igen. Men hjälp vilken lång väg jag har framför mig! Det fick jag bekräftat i förrgår när jag tog fram rullisarna och körde bort mot Skogskyrkogården i sakta mak, en sträcka på ca 3km. Förut var det uppvärmningen inför 5-6 kilometerintervaller, nu funderade jag över om jag inte skulle vända hemåt lite tidigare... Men men, det är bara att ställa in mig på att det här kommer ta tid. Och jag är fortfarande inte helt frisk, så det får bli sådana korta lugna pass varvat med hela vilodagar lång tid framöver. Och som jag planerat så väntar jag helt med löpning några veckor till, sen börjar jag med små fina 30 minuters joggar någon gång i veckan. 

Trött efter blott 6km rullskidåkning... 

Men det som känns positivt är att vilopulsen nu på morgonen ligger på 46 från att förra veckan legat på nästan 60! Snart dags att gå upp och blanda dagens spirulinashot, fyfaaan vad vidrigt det kommer smaka :-/  

Bjuder på en bild från helgen, en underbar söndagmorgon ute på Ingarö där rullskid SM gick av stapeln (jag och Tomas var funktionärer) 

Morgonsol gillar vi! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar