söndag 4 september 2016

BikeBoost MTB

Idag var det alltså dags för race igen, vi hade slagit läger hos mina kusiner i Umeå för att köra varsin tävlingsdag under Bike Boost MTB- helgen som arrangerades av Gimonäs CK. Igår körde Tomas XC vilket var 4 varv på en 6km bana och slutade på en fin femte plats efter att ha konstaterat att benen inte var superheta efter Ragunda och en intensiv vecka på det, samt att det onekligen finns en del fördel med fulldämpat på en stökig tävlingsbana... (Kan ev bli en utökning av cykelstället framöver).

Idag var det sen min tur att ge mig ut på en 4-mils bana som delvis gick längs samma bana Tomas cyklade igår, en hel del andra steniga och stökiga småstigarna men också en hel del riktigt fina stigpartier. Vi var fyra tjejer anmälda till långa banan men jag hade ingen aning om vilka de andra var. 

Starten gick och det var masterstart ca 1km innan vi gav oss av in i skogen. Som vanligt har jag lite svårt att trängas och ta en bra position i starten, gillar inte den där positionshetsen men har samtidigt insett hur viktigt det är om man inte ska hamna efter direkt. En lucka på cykel kan blir svår att täppa igen. Tyckte iaf jag kom iväg hyfsat idag. Fort blev det ett gäng kringelikrokar på studsiga småstigarna med massa sten och jag började förstå vad Tomas menade med att det kanske inte var optimalt att cykla hardtail. Studsade runt som en flipperkula och fick lämna lucka till första tjejen som var strax framför mig. Hon var för övrigt riktigt bra på dessa tekniska partier och jag trodde segern var utom räckhåll för mig idag. Men jag var stark på de större stigarna och i de få backar som fanns och plötsligt var jag uppe i rygg igen, och nu mer eller mindre följdes vi åt tills det var en mil kvar till mål. Hon drog ifrån i sten-stöket och jag plockade in däremellan. Vi hade fint flyt båda två i ett tekniskt roligt parti och jag började känna att det var skitsamma vem som vann, det var så himla kul att bara cykla. Men så gick jag om i en uppförsbacke och strax efter fick hon lite kedjestrul och tappade några sekunder, så jag tog chansen att skapa lucka och körde på allt vad däcken höll. Vågade inte slappna av en sekund utan försökte ta alla tekniska partier så fort jag bara kunde och gasade däremellan, och trots en liten felcykling höll det hela vägen in i mål! 

Mål i sikte!

Det blev seger idag 😊

Nu väntar en vecka full av plugg, det kommer bli tuffare än jag räknat med att hinna med studierna medan barnen är på dagis. Dessutom ska Tomas jobba i Göteborg några dagar varje vecka kommande tre veckor så jag räknar med att det blir rätt intensivt med ungarna också. Dom är fasen helt omöjliga just nu bägge två, en ettåring som springer runt och drar och sliter i allt han inte ska och en treåring som kan själv och som vill vara stor och liten på samma gång. Men min kära sambo har riggat trainern i veckan så det kan tänkas bli något kvällspass sen bråkstakarna somnat även om jag är gräsänka i veckan. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar