lördag 2 september 2017

Bockstensturen - racereport

Äntligen höll det hela vägen- idag knep jag en förstaplats i D30 och vad jag är ännu mer nöjd över, tredje bästa tiden totalt av tjejerna. 

Började med en kort resa från Göteborg, dit jag tagit tåget på fredagen till Tomas som redan var där på jobbkonferens. Snurrade runt lite i Varberg innan vi hittade parkering, som vanligt mycket folk när det vankas långloppscup. Hämtade nummerlappar och cyklade sen en kort bit längs banan och tillbaka innan det var dags att kliva in i startfållorna. Jag kom in absolut längst bak i min, men kände mig inte alltför stressad. Hade ju 10 mil på mig att avancera och ville inte hetsa iväg alltför hårt idag. 

Lite snygga foton innan start



Starten gick och jag kom ändå iväg bra. Tog det lugnt men gjorde många bra taktiska val och avancerade ganska fort i fältet. I nästan två mil gick det väldigt fort, det var platt och lättkört och i princip en enda stor klunga av hela fältet. Sen kom backarna, och dem var det gott om! I vanliga brukar jag försöka avancera i backar som oftast är min styrka, men med respekt för dagens distans låg jag kvar i positionen och försökte istället få lite återhämtning när farten gick ner. 

Efter de första lättåkta milen var det omväxlande grusvägar och singeltracks, några riktigt fina flowiga stigar bjöds vi på och ett och annat lerhål. Det var en av de enklare banorna tekniskt sett, det avgörande idag var backarna och distansen. Alltså en bana som passar mig bra. 

Runt 30 km körda passerade jag Monika Gradin från ck uni, och jag vet att hon är snabb så då blev jag lite orolig att det gick för fort och att det skulle betala sig. Försökte göra så lite dragjobb som möjligt efter den snabba öppningen, och det gick bra fram till att halva loppet var avklarat. Då började det gå riktigt långsamt i vissa partier och även om jag fortfarande var rädd att krafterna skulle sina fick jag försöka gå upp och höja farten ibland. Ungefär här fick jag min första och egentligen enda svacka. Med 4 mil kvar kom krafterna tillbaka och efter det rullade 5-kilometersmarkeringarna förbi ganska fort tyckte jag. Tänkte att kände jag mig stark med 15km kvar skulle jag köra hårt in i mål, men redan när det återstod 20 började det gå riktigt långsamt i gruppen igen. Ingen tycktes intresserade av att dra och vi var en för stor grupp där många nu var rejält trötta för att få till någon bra klungkörning. Jag började bli rädd att bli ikappkörd av tjejerna bakom så jag gick fram och drog i nästan en mil. 

Sen var det ju bara en mil kvar, jag hade ännu en hel del tryck kvar i benen och det ända jag oroade mig för nu var att få punka. Men den här gången var punkaguden på min sida och jag kunna rulla in i mål som tredje tjej, ca 10 min efter Åsa och Nellie. 

Mot mål!

Totalt 99a i mål - dom 100 första får guldmedalj 🏅

Tomas mötte upp mig i målfållan, även han hade haft en bra dag i sadeln och efter en titt på resultatlistan så vi att vi bägge skulle få kliva upp på pallen - en förstaplats i D30 för mig och en andraplats i H30 för Tomas! 

Bra dag!

Nu sitter vi i bilen hem. 80 mil bakom ratten, en nätt liten resa. Men så värt det! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar