fredag 8 september 2017

Höst

Tog en vilodag efter Bockstensturen, var ganska sliten och hade träningsvärk i rygg, rumpa och lår. Gick tarzanstig med barnen och dansade buggkurs istället (bar iof Sam halva Tarzanstigen som var ambitiöst tilltagen i längd så helt vila blev det inte- det blir det sällan med en 2-åring och en 4-åring... ) 

Men på måndagen cyklades det igen, vanlig lugn fin distanscykling och det kändes ungefär som vanligt. Sen har jag kört på med både backpass, intervallpass och till och med ett spinningpass har det blivit. Det har gått riktigt bra, persat i både tid uppför backen och i watt på trainern, den där tiomilaturen verkar ha gjort gott för kroppen. 

Dock har den här förkylningen inte riktigt släppt greppet men den tycks ha landat ordentligt i bihålorna, och det har jag lärt mig att jag kan inte riktigt dra likhetstecken mellan "riktig" förkylning och bihålekrånglet. Kan gå runt och känns mig sjuk flera veckor i rad, framförallt snorig, täppt och som med en tryckande känsla över 
ansiktet. Skillnaden är att det blir bättre när jag tränar. Det är som att det är enda gången jag får ventilera ur bihålorna och för en stund bli av med sjukkänslan. Men ofta är det svårt och veta vad som är vad, är jag sjuk eller inte? Och detta med trånga bihålorna är något jag lär få leva med och det gör mig mer mottaglig för virus, särskilt vinterhalvåret när det är mycket förkylningar i omlopp blir jag drabbad. För två år sedan opererade jag dem, och det blev viss förbättring men inte helt bra. 

Förra året hade jag 18 förkylningar mellan september-februari. Det var mer sjukdagar än friskdagar. Det var tufft både mentalt och att sedan fysiskt bygga upp kroppen igen, för tidigt i våras var det inte mycket med kondisen. Nu är september här igen. Jag har redan betat av en förkylning. Det är med en mycket försiktig hoppfullhet jag närmar mig denna vinter... för hoppet är väl det sista som överger en va? 

En förändring jag gjorde i våras var att jag slutade äta laktos, efter att ha hört och läst om andra som blivit kvitt sina bihålebesvär efter det. Och det blev ju bättre, men jag vet fortfarande inte om det beror på laktosen eller att det blev sommar? 

Här står jag gärna fler gånger - Bockstensturen 

Men hösten för inte bara ont med sig. Jag har alltid funnit något behagligt i att mörkret faller tidigare och löven med det, att luften blir kall och fuktig och lätt att andas. Man tänder upp inomhus och man får elda i braskaminen. Träningsmässigt finns det inte många fördelar, men allt är inte träning (faktiskt!). Kommer alltid se hösten som min årstid. 

Höstens första brasa. Fridas briljanta idé att grilla äpplen, faktiskt supergott.

I helgen har jag dragit till Nyköping för återträff med sjukgymnastgänget. 11 år sedan examen och ingen är en dag äldre, konstigt det där ;-) cykeln fick stanna hemma men löparskorna är med, ser fram en tur på Sörmlandsleden som passerar här förbi. Sen blir det kajak, kräftor och några bärs! 

Foto: rimby.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar