onsdag 27 september 2017

Höstrusket

Sent omsider kommer en liten rapport från höstrusket. Vi drog iväg hela familjen upp till berget, mamma, pappa och svägerska Matilda skulle passa alla barn och agera hejaklack medan jag, Tomas och brorsan stod för underhållningen. 4 varv på en ca 4 km lång bana skulle avverkas, och eftersom jag själv varit med och markerat banan visste jag att det inte skulle bli en torr dag.

Tekniskt sätt innehöll den en del trixiga partier såsom en XC -bana bör, men inget som var sådär riktigt avskräckande ens för mig som inte är något tekniskt vidunder på hojen. Däremot fanns en hel del kortare branta backar som efter något varv skulle komma att ta ut sin rätt. Det blir ju lite annat att köra såna här banor, väldigt många korta pådrag och fartökningar uppför backar och mellan dom tekniska partierna och allt blir mer som ett brutalt intervallpass om man orkar och vill. För mig är det perfekt teknikträning att tävla sånt här, blir så lätt på träning att man drar ner på tempot när det blir mer tekniska stigar.

Nåväl, starten gick och det är ju bara att gasa från start. Hade 2-3 killar precis bakom mig efter ungefär halva varvet, men idag tänkte jag åtminstone försöka att vara kaxig så jag körde för att haka av dem. Och det gick, ut på andra varvet var jag ganska själv och så förblev det in i mål. Hade hyfsat ok ben men inte sådär superpigga. Var ganska rejält stum sista varvet och tog det nog lite lugnare när jag inte hade någon som jagade direkt. Höll ändå ihop det hyfsat när jag ser på varvtiderna, tappade lite för varje varv men inga jätteskillnader. Teknikmässigt körde jag ganska bra för att vara jag, men där finns det mycket att förbättra. Får fundera hur jag ska få in mer teknikträning i vardagen...

Vann bland damerna och tog mig fram hyfsat bland killarna också, slog åtminsone storebror med knappa 2 minuter och det känns godkänt!

På fredag rullar vi till Östersund för ännu mer XC, det blir skoj! Även om dessa lopp tekniskt är en mycket större utmaning för mig blir jag inte lika nervös, eftersom jag vet att jag inte är så bra så blir liksom själva tävlingsmomentet inte så viktigt och då känns det mer avslappnat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar