söndag 24 juni 2018

Orsa Bajk'n!

Efter Högbo drog vi vidare till svärföräldrarnas stuga på Sollerön för att fira midsommar, köra Orsa Bajk'n och samla några höjdmeter på Gesundaberget inför Transalp som närmar sig alldeles för fort!

Orsa Bajk'n är ett MTB-lopp modell kortare med sina 25 km över mestadels sandiga ganska breda skogsstigar. Jag körde det här loppet 2012, det måste vart ett av de första loppen jag cyklade. Då vann jag rätt oväntat utan större konkurrens Så i år då när jag ligger på en betydligt högre nivå cykelmässigt tänkte jag lite kaxigt att det blir ju skoj att åka till Orsa och plocka hem en seger på midsommarafton... Hahaha åt mig själv! Högmod går före fall, är det inte så man säger? Nu kanske jag inte direkt föll, men efter en titt på startlistan förstod jag att detta inte skulle bli någon promenadseger direkt... och mycket riktigt, tvärtom blev jag totalt utklassad av Linn Gustafsson som tog hem segern med hela 4 minuter på den korta banan, stort grattis och imponerande!

Hur var loppet då?

Vi startade med en kort masterstart för att ta oss över en bro, därefter släpptes fältet fritt. Damer och herrar startade tillsammans, vi var 8 tjejer tror jag i tävlingsklass och förutom Linn fanns andra starka namn som Louise Rundqvist och Kajsa Snish med i startfållan. Som vanligt har jag lite svårt för att ta plats i starten, det känns som att jag borde låta alla snabbare killar stå framför mig, men då de snabbaste tjejerna ofta står längst fram så kommer jag även denna gång lite efter i starten. Och vilken start! Jävlar, här snackar vi 0 till 100. Med relativt breda stigar och kort bana ger alla verkligen järnet, och på det ganska tunga sandunderlaget blev mina ben snabbt förvandlade till två lyktstolpar. Det var längsen jag stumnade så totalt. Gjorde vad jag kunde för att ta hjul och hänga i, men jag har lite svårt med min dieselmotor när tempot är högt i starten.

Efter knappt en mil lugnade det ner sig något, stigarna blev bitvis smalare och jag fick chansen att komma in i cyklingen bättre. Nu tyckte jag istället att klungan jag hamnat i kanske hade lite för lågt tempo emellanåt, men ändå tillräckligt högt för att jag inte skulle tjäna på att försöka gå ifrån den. Och där låg jag med resten av loppet, vi plockade in på några cyklister och med 3-4 km kvar fick jag vittring på Louise som låg tvåa. Vid 2 km kvar var vi ifatt hennes klunga, men nu hade temot höjts igen och jag hade inte mycket mer att komma med när vi svängde in på det tungrullade gräsunderlaget den sista biten mot mål.


Jag är ändå väldigt nöjd med min tredjeplats mot dessa starka tjejer och kroppen fick det fartfyllda passet jag hoppats på. Med drygt 2 mils uppvärmning till startplatsen fick jag ihop 5 mil på sadeln, och det var med stor belåtenhet vi körde hem till Sollerön där Midsommarlunchen väntade!

Tack till Orsa SK för ett fint arrangemang!

Mot midsommarfirande i regnet

Sista morgonen innan hemresan bjöd på backintervaller uppför Gesundaberget




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar