söndag 7 juli 2013

Mörksuggejakten

Efter en sömnlös natt med stormage i sommarvärmen blev det äntligen morgon och avfärd mot Rättvik och Mörksuggejakten. Jag var rätt nöjd med att det inte var jag som skulle tävla och såg istället fram emot att i egen takt få rulla iväg och testa några mil av banan innan tävlingscyklisterna drog iväg. Hoppade på banan vid ca 15 km och följde den ca 2,5 mil där jag stannade för att käka lunch i solen i väntan på att dom första skulle börja droppa förbi. Det låg en till synes rätt öde sommarstuga precis där jag stannat och jag tänkte vara så fräck och se om jag kunde låna en pall eller liknande. Det är liksom inte så bekvämt längre att sitta på marken, hur jag än gör kommer magen i vägen.. men precis då jag tassade in mot tomten kom svängde ägaren upp på infarten. Väntade mig en utskällning men hade missmedömt de gladlynta dalkullorna, istället fick både en pratsam rundtur på gården och en trädgårdsstol att slå mig ner i =)

Käkade min macka och hann läsa några sidor i en bok jag hade med mig innan jag hörde ljudet av av cross-föråkarna och strax därefter den första klungan. Satan i gatan vad dom kör! Efter nästan 4 mils körning är det fortfarande gasen i botten i vartenda tramptag, sjukt imponerad av tempot dom håller. Efter några minuter till gjorde jag mig redo för vätskelangning och strax därefter dök Tomas upp. En törstig Tomas skulle det visa sig, hade råkat tappat första flaskan redan efter typ 7km och gått utan vätska sedan dess. Inte bästa upplägget kanske med tanke på att temperaturen var närmare 30-graderssträcket... (Mer om hans lopp kan ni läsa här).

Efter utfört uppdrag fick jag lite bråttom att ta mig tillbaka, skulle ta en genväg för att sen följa banan igen de sista 7 kilometerna, och med tanke på tätklungans hastighet förbi där jag stod skulle jag snart ha dem flåsande i nacken om jag inte satte på ett kol. Hann med liten marginal, ca 10 minuter före första åkaren var jag tillbaka vid tävlingscentrum och hann till och med köpa en kaffe det var dags att göra mig redo för lite fotografering. Tufft det här med att vara supporter ;-)

Slutresultatet blev väl inte riktigt enligt förhoppningarna, en 14e plats blev det. Men ändå bara 5 minuter upp till klassegraren, det var tajt i toppen den här gången!

Efter lite eftersnack och dusch drog vi vidare till vackra Tällberg för fikastopp tillsammans med Magnus och Helena.

Tomas in mot upploppet

Två grabbar som ska ta sig över 600 km över alperna om en vecka


Sammanfattningsvis fick jag mig en riktigt fin tur på cykeln idag, inte den roligaste banan kanske men bitvis väldigt fint på höga åsar mellan småsjöarna utanför Rättvik. Längsta passet på länge men vi tog det lugnt och lillan verkade helt med på noterna idag =) Känns fortfarande riktigt bra att cykla så jag passar på att köra så mycket jag kan så länge det funkar.

I morgon går vi in i vecka 36 och ska på besök hos barnmorskan. Mindre än 5 veckor kvar nu till beräknad förlossning! Coolt...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar