måndag 15 juli 2013

v 36 + 1

Tiden går och graviditeten med den, går in i vecka 37 nu! Knappt 4 veckor kvar. Inte utan att man börjar fundera lite.. Vad är det egentligen som händer, hur ska det gå? Är det något mer vi måste skaffa hem innan det är dags? Och den där väskan som ska med till BB, vad ska det egentligen vara i den? En tandborste är typ det jag kommer på. Vad äter en bebis? Just ja, dom ammar ju. Praktiskt =)

Just nu är det grymt soft att vara gravid. Visst, det spänner och trycker och drar ihop sig, massa sparkar som håller mig vaken om nätterna och jag är väl inte smidigast i stan. Men just därför känner jag ett helt annat lugn än jag gjort tidigare under graviditeten! Det är lättare att ta allt lite coolare med en praktmage helt enkelt. Märker också att folk jag möter är lite vänligare (konstigt nog). Får fler leenden på stan, folk håller upp dörrar och jag får liksom allmänt bättre bemötanden överallt.

Även inställningen till träning är mer avslappnad. Varje pass känns lite som en bonus, även om jag såklart hoppas kunna köra på även de här sista veckorna. Ser ingen anledning att sluta träna, tvärtom mår jag bara bra av det och tror absolut att det kommer påverka både förlossningen och tiden efter positivt om jag kan träna på så länge som möjligt.

Vad innebär "träning" nu då? Basen ligger i cykelpendling till jobbet, det blir i regel två mil på morgonen på någon slags medelintensitet och ca en mil hem efter jobbet, då ofta låg intensitet. 2-4 ggr/v går jag till gymmet innan jag cyklar hem och då blir det 30-45 min på crosstrainer och efter det 30 min styrketräning med fokus på rygg och ben. Ibland en sväng med våtväst i bassängen men det känns som det kanske inte blir så många fler sådana pass... med andra ord rätt mkt träningstid, men största skillnaden mot tidigare är att intensiteten sjunkit rejält senaste veckorna och att det inte gör mig ett endaste dugg!

På tal om morgoncykling, dags att krypa till kojs. I morgon blir det nog lite magfotografering, har knappt tagit några bilder alls kom jag på nu. Kan ju vara skoj att ha.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar