måndag 13 mars 2017

Intensitetsnivåer och träningsdagbok

Jag är ingen trogen träningsdagboksidkare. Snarare lite av en periodare, har testat lite olika varianter och skrivit i lite pliktskyldigt några månader men sen kommit av mig. Antagligen för att jag inte använder mig av träningsdagboken i min träning, jag kollar i princip aldrig i den. Roligare att göra nya upplägg än att utvärdera gamla...

Men nu gör jag ett nytt försök. En helt vanlig blank fysisk bok får det bli, där jag kan klottra ner både lite idéer om upplägg och utförda pass. Tanken är att hålla lite koll på intensiteter i förhållande till infektioner, allt för att lärea mig mer om hur jag funkar.

Och för att lyckas med detta måste jag ju definiera olika intensitetsnivåer så jag kan gå tillbaka och se och jämföra. Så då har jag kikat lite på skidåkarnas definioner, där man snackar om A1, A2, A3 och ibland A3+. Här kommer min tolkning av definition:

A1 - låg intensitet, prattempo helt klart, används under långa distanspass eller rena återhämtningspass

A2 - Under tröskel. Jobbigare än A1, tänker att man kör mycket sån här träning under vinteruppbyggnad för att jobba upp uthålligheten

A3 - Runt tröskeln. Oftast i intervallform allt mellan 3-20 min. Den här träningen ska kännas! Ökar Vo2max och tränar ffa central kapacitet, alltså hjärta och lungor. Mer sån här träning närmare tävlingssäsongen, varvat med lugna distanspass

A3+ - Anaerob träning, maxintervaller typ 30-sekundare. Behövs om man ska hänga med i rycken!

Så, dessa nivåer tänker jag att jag skriver ner i träningsdagboken, Blir skoj att se hur det ser ut sen under ett år. Har såklart lite ideer om själva upplägget med men just nu ska jag bara hålla mig frisk och i princip bara köra A1-träning.

Förra veckan såg förresten ut såhär:
A1- 5h 20min
A2- 2h 45min

Idag blev det en timmes cykling med barnen på släp innan dagis, försökte hålla nere intensitetet även om det blir jobbigt med vagnen i uppförsbackarna. Blir cykel när jag hämtar också men extremt lugnt. I morgon står det mattetenta på schemat, då ska jag lyckas med bedriften att lämna på dagis innan kl 7 för att hinna in till universitetet! Inte optimal tentauppladdning kanske men det lär inte hänga på det om jag klarar den eller inte. Bilburet blir det i alla fall och det passar nog bra med en hel vilodag, har ändå vart igång varje dag nu sen jag blev frisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar