tisdag 6 mars 2018

Livet med småbarn

... går ofta inte att planera i förväg. Den här veckan har Frida hostat och hostat, sådär riktigt jobbigt skällande rethosta så det gör ont i hela kroppen på en. Sen att hon härjar på och är som vanligt i övrigt, det spelar liksom ingen roll, det funkar inte att leverera ett barn till dagis med den monsterhostan. Så då blir det VAB. Vi försöker ofta lösa det med att Tomas jobbar en del hemma under dagen och fortsätter sen på kvällen när jag kommer hem. Det är ju kanon när vi kan lösa det så, men det ställer till det lite i träningsschemat. Jag kan inte träna på vägen hem från jobbet då, utan vill ju hem så fort som möjligt för att "lösa av". Och i morgon är vi inne på tredje dagen vab om inget mirakulöst sker under natten, och nu måste Tomas in och göra en dag på kontoret så det blir jag som är hemma. 

Såna veckor får man tänka om, planera om, försöka ta dag för dag. Vara flexibel. Ehhh... nä, inte min starka sida. Jag gillar att ha en plan för varje vecka klar innan måndag och sen slippa fundera så mycket resten av veckan. Sånt här får mig sömnlös på nätterna, jag vet att det blir överdrivet men jag kan verkligen lugga vaken flera timmar och fundera ut olika alternativa upplägg beroende på hur sjukdomstillståndet utvecklas hos den sjuke. Vilket innebär att jag inte får sova, vilket gör att det lätt blir pannkaka av alltihop istället!

Försöker påminna mig om att jag gör den här satsningen utifrån de förutsättningar jag har. Med heltidsjobb. Med småbarn. Med VAB-dagar. Då blir jag lite lugnare. Jag måste inte vara bäst, men jag vill vara mitt bästa jag. 

Viktigare än cykel! 

Försöker trots störningar i planen få till en rätt hård vecka, för kommande två veckor blir det betydligt lugnare med flera vilodagar. Känner mig dock lite sliten, så jag hoppas jag lyckas kräma ur det sista nu innan den lugnare perioden så jag får riktig nytta av den där vilan. Går som lite trögt just nu, passen är slitiga och jag ser inte direkt några förbättringar. Men jag litar ändå på att de kommer om jag bara håller mig till planen. Hoppas jag! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar