måndag 28 oktober 2013

Helgens utflykter


Båda jag och Tomas hade en ganska oplanerad helg för ovanlighetens skull, väldigt skönt faktiskt som omväxling. Så,vad hittar man på då? I lördags blev det långfrukost och lite hemmafix innan lunch, sen packade vi in oss själva och barnvagn i bilen och åkte ut till ett av våra absoluta favoritspår; 15km-spåret i Gömmarskogen i Segeltorp. Ett fantastiskt trailspår, om man jämför med Extremespåret i Ursvik så får tiderna tala-mitt rekord i Gömmaren är 1:17 jämfört med i Ursvik där jag har en bästa tid ca 1:05. Och alla som kutat i Ursvik vet att det inte är en dans på rosor. Kort sagt, åk till Gömmaren, spring och njut.


Mysmorgon med mina finaste!

Frida verkar måttligt road =)

Men lite annorlunda upplägg blir det nu för oss med lillan, vi kan ju inte springa tillsammans utan får turas om i skogen. Men det kan bli en väldigt trevlig familjeutflykt ändå! Först ut på spåret var jag medan Tomas värmde upp med barnvagn. Löpningen kändes helt ok, planen var att ha det ganska mysigt ute i skogen men för den skull inte mesa utan ändå pressa på lite. Spåret är krävande och tar ut sin rätt, framförallt benen får bekänna färg på det tekniska underlaget. Sen fick jag lite känning från rygg och bäcken också som gjorde att jag inte vågade trycka på riktigt som jag ville. Det har gått såpass lätt att komma igång så jag glömmer att det bara var 10 veckor sedan förlossningen.. Var ändå tillbaka vid bilen efter 1h och 18min, vilket är typ samma som mitt pers på spåret, så helt klart nöjd med dagens träningsinsats! Växlade över till Tomas som studsade in bland träden medan jag passade på att köra lite styrka och stretch med Frida. Sen började det regna så vi satte oss i bilen och lekte Fridas bästa lekar (Stå upp, sitta upp, prata och sjunga. Ganska lättroad). Lite amning och sen var Tomas tillbaka efter en imponerande runda på 1.10, starkt! 

I söndags stod det rullskidor på schemat för oss bägge, jag var först ut igen och drog redan kl 8 iväg på en 2-milarunda klassisk skidåkning. Segt idag, känns att jag inte åkt klassiskt på länge. Men för mig är syftet med skidåkningen framförallt att få lite bål- och överkroppsstyrka, inte att åka fort, så dessa pass är ändå ganska kravlösa och det gör inget om dom blir lite sega. Blött och grisigt var det så det blev dusch för både mig och utrustning efteråt. Ammade och lekte en stund med Frida medan Tomas körde sitt pass på skidorna, sen hoppade vi alla in i bilen igen och åkte ut till Artipelag för brunch och skogspromenad  =)

Hon kämpade tappert mot sömnen hela brunchen men fick tillslut ge upp.. inte lätt att vara liten!

Så visst kan man fortsätta göra såna här träningsuyflykter även om man har litet barn! Man kan kanske inte springa tillsammans (Inte om man vill springa i skogen iaf..), men det blir ändå en gemensam utflykt och man får mycket mystid tillsammans med Frida. Enklare att ge henne full uppmärksamhet inregnade i en bil än hemma där det hela tiden är så mycket annat att "fixa" med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar