tisdag 12 augusti 2014

bollen rullar

Resan fortsätter. Igår hade jag alltså telefontid med läkaren, men trodde hon glömt bort mig när jag 16.30 hoppade upp på hojen och trampade hemåt. 10 min senare ringer hon så det blir till bruset av Nynäsvägen jag trycker snäckan så långt in i örat som går för att höra hennes planer för hur vi går vidare.

Idag ska jag ner och ta några fler kompletterande prover av sköldkörteln, som har visat ett för lågt T4-värde men normalt TSH-värde. Det är visst konstigt, är det ena för lågt är det andra i regel för högt, så hon är lite fundersam över det.

Samtidigt ska jag börja med Levaxin som är det hormon man har brist av då sköldkörteln underproducerar (en biverkning är sömnsvårighet, känns ju bra...)

Remiss till MR av hypofysen är skickad för att utesluta tumör som också kan ge en sköldkörtelpåverkan. Alla de här endokrina organen samverkar på olika sätt, därför är en utredning tydligen komplicerad..

Parallellt med allt detta har jag en tid på en ny öron-näsa-hals klinik nästa onsdag. Det här bråket om sköldkörteln var ju liksom något som man hittade bland alla prover och egentligen inget som förklarar varför jag har de här förkylningssymtomen. För er som undrar vilka symtomen egentligen är - tänk bihåleinflammation. Det är så det känns. Ingen hosta, halsont... mer täppthet, tryck bakom näsa och ner mot svalget, ont i tandköttet i överkäken och en allmän känsla av att vara konstant lite knockad.

Mitt i allt detta ska vi ha semester med en resa till fjälls, Frida ska börja på dagis och jag ska börja plugga till en magister vid sidan om jobbet. Men allt det är ju positiva grejer och jag är glad att det händer en massa som tar en del fokus. Vi håller på att kika runt på hus också, varför inte en flytt när vi ändå är igång?

5 kommentarer:

  1. Hélène i Tallkrogen13 augusti 2014 kl. 04:39

    Hej! Jag läser och lider med dig! Fan att det inte går över! Här kommer ett lowtech-tips: nässköljare. De ser för löjliga ut, men jag har vänner och familjemedlemmar med bihåleproblem som prisar dem till skyarna. Tillsätt bara saltlösning. Kan vara värt ett försök?
    Om ni ska till Bydalen så kanske vi ses där: min kille ska springa 49:an. Jag nöjer mig med att springa halvmaran...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kör nässkäljning dagligen, lättar upp lite tillfälligt men kommer fort tillbaka igen...
      Vi ska till Bydalen, Tomas ska springa och jag planerar att cykla till lämplig plats och heja =) Vad har du för startnummer? Vi ses där, kul!

      Radera
    2. Startnummer?? Oj, har vi fått såna? Det är ju en vecka kvar. :) Får uppdatera på fredag!

      Radera
  2. låter verkligen för jävligt! det MÅSTE ju gå över?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm, knas med svarsfunktionen. Antagligen får du 3 svar, eller inget. Iaf, verkar mer och mer som det är en kronisk bihåleinflammation det är frågan om, ska träffa läkare igen nästa vecka och då tänker jag be om en operation av bihålorna

      Radera