tisdag 1 april 2014

Långpass (igen)

Innan den här resan var jag orolig över att jag låg så dåligt till med långpassen, blev både uttröttad och uttråkad om jag sprang längre än två mil. Nu är jag inte längre så orolig. Igår var planen att bli ivägskjutsad och avsläppt vid början av en led för att sedan springa som i en trekant och ta mig tillbaka till boendet för egen maskin. Planen var bra, om vi bara hade hittat den där jäkla leden! Jag är helt säker att vi åkte rätt, men det fanns ingen led där! Irriterad och stressad att komma iväg (tack Tomas för ditt goda humör som räddade morgonen) tog vi sikte på en annan led som började typ 30 minuters bilresa därifrån. Ett tag var jag nästan sugen att skita i det helt, tiden rann iväg och jag visste att Tomas ville hinna ut till kusten för ett långpass också under dagen. Den "nya" leden innebar dessutom en längre runda och jag var inte helt säker att jag skulle klara springa hela vägen.

Men iväg kom jag och tur var det, för det var en riktigt rolig stig att springa, trixig och knixig och upp och ner. Dock gick det inte så fort, efter en timmes löpning hade ca 7 km avverkats och jag hade gissningsvis det tredubbla kvar.. Klockan närmade sig dessutom lunch och jag hade knappt något mer än vatten med mig. Men det var inte mycket mer att göra än att tugga på, och det gick ändå förvånansvärt bra. Efter ett tag gick det att springa lite fortare och 20 km passerades efter dryga 2,5h. Efter 23 km kom jag in i en svacka, jag sprang och sprang men tycktes inte komma någonstans. Började bli trött och hade lite ont i ett knä. Visste att det snart borde komma en grusväg men den tycktes aldrig dyka upp... Så jag skyllde inför mig själv på att jag inte ville dra på mig någon skada, men sanningen är nog mer att jag bara var trött och hungrig... plockade i allafall upp telefonen och sms:ade till Tomas att möta mig med bilen. Det var säkert 15 km kvar hem och jag orkade helt enkelt inte springa hela vägen! 

Till sist kom jag ändå fram till grusvägen och nu kändes det faktiskt lite lättare igen. Hade nu sprungit 27km på ca 3,5 h och hann nästan 5 km till innan Forden dök upp som en räddande ängel i  ett dammoln på grusvägen =)

Förutom att agerat privatchafför hade Tomas dessutom fixat kycklingrullader och svampsås till middag. Snacka om att lägga sig på plus! Tveksamt om jag nånsin kommer ikapp... 

Kändes att det var andra långpassen på bara 4 dar, såhär efteråt är jag lite sliten. Nu blir det vila/återhämtningslöpning några dagar tror jag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar