torsdag 10 april 2014

Regn, berg, kaffe och choklad

Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder. Typ så tänkte vi när vi drog på oss tightsen och körde genom regnet mot foten av ett berg jag inte ens minns namnet på. 6 mil senare på slingriga grusvägar, ännu med regnsmattret mot fönsterrutan, funderade vi över klokheten i valet. Till sist kom vi fram ändå och utan vidare krusiduller knäppte jag ryggsäcken och drog iväg i bäcken - förlåt, längs leden. Blött underifrån och ovanifrån, men har ni tänkt på hur kul det fortfarande är att grisa ner sig ordentligt så länge man håller igång och inte fryser? 

Efter 43 minuters konstant klättrande (dock löpbart denna gång) nådde jag toppen. Utsikten var obefintlig, regnet och dimman inneslöt mig i ett litet vitt rum och jag kände mig rätt liten på berget.. Utan extra kläder och med bara vatten i ryggan var det dumt att dra ut på njutningen längre så jag vände om och sprang ner igen. Väl nere efter några felspringningar hittade jag Tomas och Frida torra och glada i en liten raststuga tillsammans med två inregnade jägare. 

Snabbt klädbyte, underbart torrt ullunderställ, och så Tomas tur att besegra toppen. Sen in i bilen och hem igen , fortfarande 6 långa mil men nu med ett kaffestopp på chokladfabriken :-) mycket bättre! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar