onsdag 21 augusti 2013

En kroppslig reflektion

Oj, vilken resa. Omtumlad och lycklig börjar jag så smått landa efter allt som hänt. I torsdags kväll satte det igång så smått, kl 23 var vi in men blev hemskickade kl 02. Kl 6 på fredag morgon åkte vi in igen och kl 8.49 föddes lilla Frida! Och liten var hon verkligen, 2770 gram tösabit. Idag fyller hon 5 dagar och vi har precis kommit hem från ett återbesök på bb där allt var som det skulle, skönt. 

Hur är det då att vara nybliven morsa? Alltså, jag trodde inte jag skulle bli så men jag är helt inne i den här lilla bubblan som består av Frida, Frida och Frida. Jag skulle kunna ligga här med henne på magen i resten av livet känns det som just nu. Och jag tänker njuta av den bubblan en tid till, tids nog kommer jag nog märka att världen utanför snurrar på som vanligt trots att en prinsessa kommit till världen.

Men redan nu ska jag göra en reflektion över min fysiska status såhär 5 dagar efter förlossningen. Att röra mig här hemma och pyssla på känns typ som vanligt, hade lite rygg och bäckenvärk första dagarna men det är bättre. Första "promenaden" tog jag dagen efter, typ 500m på sjukhusområdet och det räckte gott och väl. Igår tog vi längdreckord, över en km! Grymt! Idag tänkte jag vi skulle ta oss ändå till affären, blir nog 2km fram och tillbaka. I början känns det som vanligt att promenera men ganska fort blir jag trött i ländryggan och känner av bäckenbotten lite, som att alla delar sitter lite löst. "Som att cykla på en skramlande cykel" sa Tomas när han försökte förstå känslan. 

Styrkemässigt tror var det som ett skämt första gången jag försökte spänna magen, det hände ingenting! Men efter lite övning har jag hittat rätt på dom stackars magmusklerna så nu har vi startat om vår relation på nytt. 

Vikten är inte så mycket att säga om, kvarstår bara ett kilo till startpunkten så det verkar ju gå med en rasande fart. Nästan så jag får se till att det inte rasar för fort, lillan ska ju ha fet fin mjölk så hon bygger upp starka löparben! 

Kommer inte att lägga upp så många bilder på Frida på nätet, men en vill jag bjuda på. Hon är ju ändå jordens finaste unge ;-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar